Λίστα αντικειμένων
Σεμινάριο
«Προφορική Αφήγηση: Λόγος και Εικόνα»
3/4 – 29/5
(7 συναντήσεις - 3 εισηγητές)
(Α)
Βασίλης Λουλές
«Προφορική Αφήγηση, Παραμύθι και Ντοκιμαντέρ»
- Πώς κινηματογραφούμε αφήγηση παραμυθιών με τρόπο ζωντανό και ελκυστικό;
Υπάρχει άραγε διαφορά από την κινηματογράφηση μιας προσωπικής μας ιστορίας;
- Πόσο είναι αλήθεια ότι η παρουσία της κάμερας δυσκολεύει κάποιον να αφηγηθεί μια προσωπική ιστορία ή ένα παραμύθι; Μήπως, αντίθετα, μπορεί να γίνει αφορμή για την απελευθέρωση του αφηγητή;
- Τι έχει να προσφέρει το κινηματογραφικό ντοκιμαντέρ στο παραμύθι και στην προφορική παράδοση πέρα από την καταγραφή και τη διάσωση της μνήμης; Πώς μπορεί να ανοίξει νέους δρόμους στην ίδια την αφήγηση;
- Πώς μπορούμε να κάνουμε το ανθρωποκεντρικό ντοκιμαντέρ πολύτιμο εργαλείο διδασκαλίας της Ιστορίας (και όχι μόνο!) στη σχολική τάξη;
Τα παραπάνω ερωτήματα είναι απλώς η αφετηρία για ένα συναρπαστικό ταξίδι στον χώρο της προφορικής ιστορίας, της αφήγησης παραμυθιών και της κινηματογράφησής τους!
Γενικότερα είναι ένα ταξίδι στον κόσμο του ανθρωποκεντρικού ντοκιμαντέρ, του πιο ανερχόμενου είδους κινηματογράφου, που δίνει τον λόγο στους απλούς ανθρώπους, στους αφανείς ήρωες της ζωής. Μέσα από τις δικές τους βιωματικές αφηγήσεις φτιάχνονται ταινίες με αλήθεια, συναίσθημα και χιούμορ που συγκινούν, διασκεδάζουν, επιμορφώνουν ενώ παράλληλα ανιχνεύουν την καθημερινότητα, την παράδοση και την Ιστορία.
Ένα εργαστήριο συνολικής διάρκεις επτά ωρών (σε δυο Τετάρτες), με προβολές ταινιών και ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ που αγγίζουν όλα αυτά τα θέματα με τρόπο ευχάριστο και δημιουργικό.
[Ο Β. Λουλές είναι σκηνοθέτης ταινιών Ντοκιμαντέρ και Μυθοπλασίας. Τα έργα του στηρίζονται σε προσωπικές αφηγήσεις απλών ανθρώπων, τιμήθηκαν με βραβεία, μεταδόθηκαν από διεθνή τηλεοπτικά δίκτυα και χρησιμοποιούνται ως εκπαιδευτικό υλικό σε Πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού (Χάρβαρντ, Γέηλ, κλπ)]
.
(Β)
Παναγιώτα Κολοκυθά
«Η Αφήγηση ως Τέχνη στο Σχολείο και το Σπίτι»
Για να πεις πρέπει να ακούσεις, για να ακούσεις πρέπει να δεις,
για να δεις πρέπει να εμπιστευθείς και να συγκινηθείς.
Ακούμε, λέμε και πλάθουμε παραμύθια.
Πώς μαθαίνουμε να ακούμε;
Τί υλικά χρειάζεται ο προφορικός λόγος για να
είναι «νόστιμος και θρεπτικός»; Ποιός είναι ο Αφηγητής;
(ΓΠώς μπορώ να χρησιμοποοιήσω την Αφήγηση
στο Σχολείο και πώς στο Σπίτι;
Και ο Λόγος; Πώς ενεργεί;
Δουλεύει, λειτουργεί σήμερα η Αφήγηση;
Και η Εικόνα; Η Εικόνα που πλάθει ο Αφηγητής, ο ακροατής;
Και το Σώμα, τί το κάνουμε;
Ένα βιωματικό εργαστήριο
με παιχνίδια και ασκήσεις και φυσικά
ιστορίες και παραμύθια για όσα ταξιδεύουν
από το στόμα στο αυτί κι από τ’ αυτί στο στόμα.
[Η Π. Κολοκυθά είναι πολιτισμολόγος, παιδαγωγός και αφηγήτρια.
Τον Μάρτιο του 2004 ιδρύει το Εργαστήρι Έκφρασης και Φαντασίας Παραμυθοπλάστης, πρωτοπορώντας σαν χώρος που δουλεύει οργανωμένα και συστηματικά με την προφορική αφήγηση και το παραμύθι, τόσο σε παιδιά όσο και σε εφήβους και ενήλικες. Δραστηριοποιείται σε σχολεία, πολιτιστικούς φορείς, μουσεία ανά την Ελλάδα και το εξωτερικό με Εκπαιδευτικά Προγράμματα και Παραστάσεις Αφήγησης]
.
(Γ)
Εμμανουέλα Κατρινάκη
«Προφορική λογοτεχνία και συμβολισμός στο λαϊκό παραμύθι»
Το λαϊκό παραμύθι είναι ένα ιδιαίτερο είδος της προφορικής λογοτεχνίας, με μακραίωνη ιστορία. Καθώς διαδιδόταν από στόμα σε στόμα περνούσε κάθε σύνορο, τοπικό, χρονικό, γλωσσικό, φτάνοντας ως τις μέρες μας. Μόνο στην Ελλάδα έχουν καταγραφεί χιλιάδες παραλλαγές των παραμυθιών οι οποίες ενώνονται με δεσμούς συγγένειας όχι μόνο με τις αρχαίες παραδόσεις αλλά και με τις αφηγήσεις των πιο μακρινών λαών.
Οι αφηγήσεις αυτές είναι πολύ πιο συναρπαστικές και αινιγματικές από ό,τι φανταζόμαστε και πολύ πιο πλούσιες από τις έντεχνες ή κινηματογραφικές τους σύγχρονες διασκευές.
- Γνωρίζετε για παράδειγμα ότι η Ελληνίδα Σταχτοπούτα δεν είχε μητριά και ότι οι αδερφές της μαγείρεψαν και έφαγαν τη μητέρα τους;
-Ποιός είναι ο Μισοκωλάκης και πώς σχετίζεται με έναν αρχαίο Αιγύπτιο θεό; Ότι η Χιονάτη κάνει παιδιά και ότι κάποιες ηρωίδες παντρεύονται, καμιά φορά, ένα… σκέτο κεφάλι;
Στο σεμινάριο αυτό θα γνωρίσουμε τα χαρακτηριστικά των παραμυθιών, θα συζητήσουμε όλα αυτά τα άγνωστα στοιχεία τους και θα αναζητήσουμε τρόπους για την ερμηνεία τους.
[Η Ε. Κατρινάκη είναι φιλόλογος, και διδάκτωρ κοινωνικής ανθρωπολογίας (EHESS, Paris). Έχει συνεργαστεί με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών ως μέλος της ερευνητικής ομάδας για τη μελέτη, επεξεργασία και δημοσίευση του καταλόγου των ελληνικών λαϊκών παραμυθιών του Γ.Α. Μέγα. Το πεντάτομο έργο είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο iaen.gr . Έχει δημοσιεύσει βιβλία και άρθρα για το λαϊκό παραμύθι στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Είναι μέλος της International Society for Folk Narrative Research και του European Research Group for Oral Narratives].
Διδάσκει στο Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδας.
.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΩΝ:
Βασίλης Λουλές:
Τετάρτη 3 Απριλίου, 5:30-8:30
Τετάρτη 10 Απριλίου, 5:30-8:30
Παναγιώτα Κολοκυθά:
Τετάρτη 17 Απριλίου, 5:30-8:30
Τετάρτη 8 Μαίου, 5:30-8:30
Τετάρτη 15 Μαίου, 5:30-8:30
Εμμανουέλα Κατρινάκη:
Τετάρτη 22 Μαίου 6:00- 8:00μμ
Τετάρτη 29 Μαίου 6:00- 8:00μμ
Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων: 15 άτομα
Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας / Δίδεται βεβαίωση παρακολούθησης
Κόστος: 90 ευρώ/ 65 ευρώ άνεργοι
Κράτηση θέσης γίνεται μόνο με προκαταβολή στους εξής λογαριασμούς:
Εθνική Τράπεζα: 733/606234-22 ΙΒΑΝ GR9601107330000073360623422
Παγκρήτια Τράπεζα: 7215150 ΙΒΑΝ GR9608700550000000007215150
Τόπος διεξαγωγής: Παραμυθοπλάστης, Εργαστήρι Έκφρασης και Φαντασίας, Παναγή Τσαλδάρη 17, Περιστέρι
www.paramythoplastis.gr, info@paramythoplastis.gr
Δηλώσεις συμμετοχής στα τηλ:
210 57 74 599, 6973 31 99 71